Probiranje (“screening”) za neku bolest ili stanje znači pokušaj otkrivanja bolesti prije nego se razvije klinički poremećaj ili bolest…

Probiranje se može primijeniti na određenu populaciju (trudnice, dojenčad, adolescente, odrasle…) ili skupine unutar određene populacije (rizične grupe – kardiovaskularne bolesti, osteoporoza, nasljedne metaboličke bolesti, karcinom dojke…)… Dijagnoza ili stanje utvrđeno na temelju probiranja potvrđuje se dodatnim pregledima i specifičnim ciljanim pretragama.

Suvremenim načinom života čovjek ima sve manje vremena za sebe i svoje zdravlje. Poznato je da postoje razni rizici koji utječu na čovjekovo zdravlje, a koji se mogu liječničkim pregledom i laboratorijskim analizama na vrijeme otkriti i liječiti. Spriječiti pojavu neke bolesti jednostavnije je nego je kasnije liječiti, pa važnost sistematskih pregleda tim više dobiva na težini.

Sistematski pregled obuhvaća obiteljsku i osobnu anamnezu, kompletan klinički pregled i laboratorijske analize.

Sistematski pregled je preventivni pregled kojim se nastoji otkriti bolest u ranom stadiju, što u većini slučajeva omogućuje uspješno liječenje i izlječenje. Svjetska zdravstvena organizacija preporučuje redovite sistematske preglede radi ranog otkrivanja rizika i početka bolesti, a samo redovitim pregledima može se osigurati zdrav, kvalitetan i uspješan život. Preporuka je da se sistematski pregled učini jednom godišnje.

Promicanje zdravlja postiže se provođenjem zdravstvenog odgoja, prosvjećivanjem stanovništva, poticanjem usvajanja i potpomaganjem zdravijeg načina života (npr. nepušenjem, pravilnom prehranom, redovitom tjelesnom aktivnosti, unapređenjem duševnog zdravlja uključujući i prevenciju ovisnosti, odgovornim spolnim ponašanjem …), u cilju unapre­đenja zdravlja i smanjenja proširenosti određenih rizičnih čimbenika.

Povećani rizik po zdravlju – što učiniti?