Genetska procjena razvoja karcinoma prostate

Karcinom prostate najčešći je dijagnosticirani karcinom muškaraca u zapadnim zemljama svijeta, a po učestalosti drugi je uzrok smrtnosti muškaraca od karcinomskih bolesti. Vjerojatnost pojave oboljenja do 40 godine života iznosi 1:10 000, u razdoblju od 40 do 50 godine 1:100, a nakon 50 godine 1:10.

Iako se radi o vrlo kompleksnoj bolesti pravi uzroci nastanka bolesti nisu do kraja razjašnjeni. Brojne znanstvene studije upućuju da dob, genetska predispozicija, rasne razlike i okolišni čimbenici (pušenje, povećani unos masnoća, prehrana bogata kalorijama…) imaju važnu ulogu u pojavi oboljenja.

Simptomi bolesti:
U početnoj fazi karcinoma prostate pacijenti najčešće nemaju nikakvih simptoma. U naprednom stadiju bolesti dolazi do otežanog i učestalog mokrenja (osobito noću), bolova i pečenja prilikom mokrenja, krvi u urinu, te nemogućnosti održavanja normalnog mlaza urina. Kako bolest napreduje prisutna je i bol u kralježnici (osobito u donjem dijelu), zdjelici i kukovima, a kod nekih pacijenata primjetno je i mršavljenje.

Dijagnoza:
Prostata specifični antigen (PSA), biokemijski marker prostate, unaprijedio je mogućnost dijagnosticiranja i uspješnog liječenja u ranom stadiju bolesti te pridonio da se karcinom dijagnosticira i osobama koje nikad ne bi doznale da su bolesne, ali on je tek jedan od dijagnostičkih pokazatelja. Povišena vrijednost PSA opaža se u slučaju dobroćudnog uvećanja prostate, upalnih bolesti prostate ali i karcinoma prostate.
Uz utvrđivanje PSA i free PSA, digitorektalni pregled, ultrazvučni nalaz, sve veću važnost imaju i genetska testiranja u detektiranju razvoja karcinoma prostate.

Znanstvene studije otkrile su veliku povezanost relativno sličnih genetskih varijanti s ovom bolešću.
U više studija i više etničkih skupina pokazalo se da su različiti polimorfizmi značajno povezani s rizikom razvoja karcinoma prostate.

Genetski test procjene razvoja karcinoma prostate ocjenjuje genetički povezane rizike kod karcinoma prostate, ali i pravilnu upotrebu hormonalne terapije te izbjegavanje neželjenih efekata s obzirom da je 80 % karcinoma prostate ovisno o muškom spolnom hormonu. Svi polimorfizmi su pažljivo odabrani i odobreni od strane stručnog tima znanstvenika i liječnika na temelju najsuvremenijih znanstvenih dokaza.

Kome su namijenjena genetska testiranja?
muškarci stariji od 50 godina
osobama sa pozitivnom obiteljskom anamnezom pojave karcinoma prostate
osobama sa lošim prehrambenim navikama
osobama sa neadekvatnim načinom života (pušenje, alkohol)
osobama koje su izložene kemikalijama
Što osoba koja je obavila testiranje može očekivati od testa?
Nakon uzimanja uzorka krvi u okviru mjesec dana rezultati testiranja su gotovi.
Podaci dobiveni u razgovoru sa liječnikom predstavljaju profesionalnu tajnu kao i rezultati testiranja.

U razgovoru sa liječnikom-genetičarem, osoba dobiva stručno objašnjenje rezultata, upute za daljnje obavljanje i kontrole laboratorijskih i dijagnostičkih testova, smjernice za smanjenje rizika od oboljenja na osnovi promjena u stilu života, prehrani kao i suplementima koji mogu utjecati na genetsku aktivaciju i/ili supresiju.