Test intolerancije na hranu ima pozitivan efekt na poboljšanje simptoma kod pacijenta koji pate od kroničnih bolesti. Znanstvenim istraživanjem potvrđen je podatak da u prosjeku 73,4% pacijenata promjenom načina prehrane i pridržavanjem naputaka dobivenim od strane liječnika  pokazuje značajno poboljšanje zdravstvenog stanja.

Ne prođe niti jedan dan a da nas ponešto ne zaboli. Sve je u redu ako se radi o kratkotrajnoj boli na koju najčešće zaboravimo. Međutim problem počinje kada se simptomi nastave, ili se učestalije javljaju.

Prva stvar koju tad napravimo je posjet liječniku obiteljske medicine da u prvom koraku pokušamo riješiti svoje probleme. Na sreću, kod velikog broja osoba simptomi prođu bez lijekova, ali znatan broj pacijenta izađe iz ordinacija sa pregršt recepata, a među najpropisivanijim lijekovima su antibiotici, antiupalni lijekovi, antidepresivi, te lijekovi za smanjenje bola. Ti lijekovi donose samo trenutno rješenje i olakšanje, a nastavak uzimanja često rezultira oštećenjem pojedinih organa.

Kako klasična zapadnjačka medicina često i ne donosi rješenje problema, svjedoci smo da pristupu «alternativnijim» oblicima liječenja, a jedan od najpoznatijih oblika liječenja je promjena načina prehrane.

Promatrajući ono što njegovi pacijenti rade, doktor Mike C. Matthews pokušao je na znanstvenoj razini dokazati pozitivno razmišljanje svojih pacijenata, te se u tu svrhu poslužio intolerancije na hranu (određivanje imunoglobulina IgG na komponente hrane).

U istraživanje je uključeno 2567 osoba koje su dale pisani pristanak za uključivanje u program.

Osnovna pitanja na koje je doktor Matthews želio dobiti odgovor su:

1. Koji su najčešći simptomi koji muče pacijente?
  2. Jesu li ta stanja trajna, ili već godinama muče pacijente?
  3. Koje su to namirnice «opasne» po zdravlje?
  4. Što pacijenti rade sa dobivenim nalazima?
  5. Koliko poboljšanje su osjetili nakon testa intolerancije na hranu?
  6. Koliko brzo su počeli osjećati poboljšanje?
  7. Jesu li pojedine grupe pacijenata osjetili veća poboljšanja od drugih?
  8. Ima li značajnijih razlika između pojedinih dobnih i spolnih grupa?

Osnovni simptomi, prijavljeni od strane testiranih osoba možemo podijeliti u šest skupina:

Medicinska grupa simptoma  Opis problema  Zastupljenost
Dermatološki problemi  akne, ekcem, svrbež, osip, rozacea, urtikarija, psorijaza,  15,7%
Gastrointestinalni problemi  abdominalna bol, napuhnutost, opstipacija, dijareja, gubitak apetita, mučnina, grčevi, problemi sa tjelesnom težinom 44,1 %
Mišićno – koštani problemi  artritis, fibromjalgija, otečeni zglobovi 6,8%
Neurološki problemi  vrtoglavica, glavobolja, migrena, multipla skleroza, tenzijska glavobolja  11,9 %
Psihološki problemi  anksioznost, autizam, depresija, umor, hiperaktivnost, letargija, mučnina, omaglica, panični napadaji, napetost 8,5%
Respiratorni problemi  poteškoće disanja, astma, rinitis, sinusitis, začepljenost uha, šum u uhu 10%

Prosječna dob pacijenta bila je 54 godine. Od svih pacijenta dvije trećine (68,7%) od svojih simptoma pati više od 3 godine, a 33,1 % pacijenta bolovalo je više od 10 godina. Zapanjujuća je činjenica da približno 50 % djece uključenih u istraživanje, boluje više od 3 godine.

Rezultati koji su dobiveni nakon provedenog testa intolerancije na 93 namirnice, pokazuju da: kravlje mlijeko, jaja, badem, ječam, tvrda i meka pšenica, riža, raž, soja, kvasci, kikiriki, kola… spadaju u skupinu potencijalno opasnih namirnica koje uzrokuju i pogoršavaju simptome.

Činjenica koja uvijek zabrinjava liječnike je suradnja pacijenta nakon propisane terapije i osobni angažman u provedbi dobivenih naputaka, bez obzira o kojem se obliku liječenja radilo. Ovo istraživanje je potvrdilo da se čak 97 % pacijenata pridržavalo testa, a čak 64 % ga je u cijelosti pratilo.

Ipak ono što je krajnji cilj ovog istraživanja je dokazivanje poboljšanja i u kojem vremenskom periodu je ono nastupilo. Rezultati ukazuju da 79,2 % pacijenata koji su se rigorozno pridržavali nove prehrane pokazuju poboljšanje, dok je kod 66,9 % osoba koje su nisu striktno pridržavale dobivenih instrukcija, evidentirano poboljšanje.

U prosjeku 73,4 % pacijenta pokazalo je značajno poboljšanje što je za svaki test i istraživanje izrazito značajan postotak.

Zanimljiv podatak je da 53,7 % pacijenata poboljšanje osjeća unutar 20 dana od promjene režima prehrane, dok razlika u poboljšanju među dobnim i spolnim skupinama, ali i među grupama simptoma, nije značajna.

Istraživanje je u cijelosti dalo odgovore na sva postavljena pitanja, a glavni zaključak je da test intolerancija ima pozitivan efekt na poboljšanje simptoma kod pacijenta koji pate od kroničnih bolesti. Jako dobre rezultate su imali pacijenti koji su slijedili upute liječnika, te su oni osjetili i najbrža i najveća poboljšanja.

Ovi podaci liječnike i pacijente ohrabruju da barem u počecima rješavanja pojedinačnih tegoba posegnu za jednostavnijim pristupom liječenja kao što je test intolerancije na hranu, jer za lijekove u većini slučajeva ipak postoji vrijeme odgode.

Ovaj tekst baziran je na sažetku rada dr Mike C Matthews: Food intolerance and its impact on chronic disease

Pripremila:

Silvana Mišković, dr.med.