Životna je istina – muškarcima s godinama pada razina testosterona

Povećava mišićnu masu, oštri pamćenje, jača libido, podiže razinu energije… Muškarcima u zrelim godinama ovo zvuči poput čarobne anti-aging formule. Testosteron je moćan hormon, ali i s njim je potreban oprez.

Terapija testosteronom je godinama korištena u terapiji hipogonadizma (abnormalno niska razina testosterona), a odnedavno se propisuje i zdravim muškarcima u cilju održavanja optimalne razine testosterona kroz puni životni vijek.

Prirodni pad razine testosterona

Ulaskom u 40-e muško tijelo proizvodi manje testosterona, glavni muški spolni hormon koji održava mišićnu masu i snagu, raspodjelu masti, gustoću kosti, proizvodnju sperme, seksualni nagon i potenciju. Mnogi ovaj pad testosterona nazivaju “muška menopauza” ili “andropauza” i izjednačavaju je s menopauzom kod žena. Kod većine muškaraca razina testosterona pada, ali još uvijek ostaje unutar optimalnih granica te ne izaziva nikakve vidljive probleme.

Nedostatak testosterona može prouzrokovati ozbiljne efekte na tijelo, uključujući:

• pad energije
  • smanjenje mišićne mase i snage
  • pad spoznajnih funkcija
  • smanjenje seksualnog interesa i potencije
  • depresivno raspoloženjeKod pojave simptoma manjka testosterona, upravo kao i kod pojave bilo koje druge bolesti ili poremećaja zdravlja, i liječnici i pacijenti su skloni posegnuti za naizgled najednostavnijim rješenjem – tvorničkim lijekom. Liječnik ispiše recept koji pacijent preuzme u prvoj ljekarni i problem je riješen.

No veliki broj lijekova, a posebice hormonski nadomjesci, često uzrokuju čitav niz negativnih učinaka na zdravlje i funkciju organizma. Već smo naveli pozitivne učinke testosterona na muško tijelo i mozak, a koji su potencijalni rizici?

• Stimulira benigni rast prostate: potrebna je laboratorijska kontrola PSA (terapija testosteronom je kontraindicirana kod povećane razine PSA);
  • Povećanje grudi – ginekomastija (preporučeno je pregledati prsa prije početka terapije);
  • Ograničena proizvodnja sperme (neplodnost);Uzrokuje ili pogoršava apneju tijekom sna.
    Analizirajući podatke medicine temeljene na dokazima Medicinski institut (Institute of Medicine – IOM) američke Nacionalne akademije došao je do zaključka da je terapija testosteronom prikladana samo za muškarce koji proizvode malo ili uopće ne proizvode muški spolni hormon testosteron. Nisu zabilježeni nikakvi pozitivni efekti dugotrajne primjene testosterona kod zdravih muškaraca, te IOM liječnicima ne savjetuje primjenu hormona u cilju prevencije ili smanjenja fizičkih i psihičkih učinaka starenja.

Kako povećati razinu testosterona?

Uvijek se vraćamo na jednostavne postulate dugovječnosti: promjena životnih navika, korekcija prehrane, izbjegavanje negativnih učinaka okoliša…

• Postepenoo smanjenje tjelesne težine, jer višak kilograma uzrokuje poremećaj ravnoteže estrogena i testosterona;
  • Jesti više oraha, lješnjaka, badema, kikirikija (“Nuts are good for your nuts”) jer su istraživanja pokazala da muškarci koji jedu više monozasićenih masti imaju višu razinu testosterona;
  • Izbjegavati alkoholna pića;
  • Jesti redovito i ne preskakati obroke, tijelu je potreban stalan dotok kalorija za proizvodnju testosterona;
  • Izbjegavati dijete s niskim udjelom ugljikohidrata i visokim udjelom proteina jer smanjuju proizvodnju testosterona, udio masti bi tebao biti oko 30% (testosteron se u tijelu proizvodi iz “dobrog” kolesterola;
  • Ne spavati manje od 7-8 sati dnevno, jer kvaliteta i količina sna utječu na jutranju razinu kolesterola;
  • Stanje erekcije povećava razinu testosterona. Jutarnji je seks dobar način da se održi visoka razina tijekom dana;
  • Razinu testosterona povećava tjelesna aktivnost koja mobilizira velike mišićne grupe, ali ne pretjerati s aktivnošću jer u ekstremnim tjelesnim naporima razina testosterona pada i za 40%.

dr. Sanja Validžić