” Kad ljudi pomisle na neku od upalnih bolesti crijeva (IBD), prvo na što obično misle su učestali odlasci na WC i povremeni grčevi u trbuhu. To nije daleko od istine, ali često se u obzir zaborave uzeti tisuće načina na koje će takve bolesti utjecati na pogođenu osobu.

IBD uključuje kroničnu upalu svih ili samo nekih dijelova probavnog sustava dok su dvije najčešće bolesti ove vrste ulcerozni kolitis i Crohnova bolest. Njihovi simptomi mogu varirati od blagih do onih izuzetno teških i ozbiljnih, čak i opasnih po život, a javljaju se u vidu proljeva, boli, umora, pojave krvi u stolici i gubitka težine. Iako se obje bolesti odnose na probavni sustav, one mogu utjecati na funkcioniranje cijelog tijela pa se kod oko 25-40% pacijenata razvijaju i ostale komplikacije koje se mogu javiti na koži, u zglobovima, očima, kostima, ustima, jetri i bubrezima.

Ulceroznicolitis je upalna bolest crijeva koja uzrokuje dugotrajnu upalu i nastanak bolnih čireva (ulkusa) na unutarnjoj sluznici debelog crijeva i rektuma dok Crohnova bolest može zahvatiti bilo koji dio probavnog sustava(od usta do anusa) iako najčešće zahvaća kraj tankog i početak debelog crijeva. Gore navedeni simptomi će svakako ukazati na upalnu bolest crijeva, no liječnicima je bez invazivnih i opsežnih pretraga teško odrediti o kojoj je vrsti riječ, a kao i kod svake bolesti, i kod ovih je postavljanje točne dijagnoze vrlo važno za daljnje djelovanje i liječenje.

No, napredak medicine i mnoga istraživanja su nam pružili jedan bezbolan način detektiranja ovih bolesti, a to je pomoću vrijednosti proteina kalprotektina u plazmi protuupalnih stanica prisutnih na mjestu upale.Kalprotektin je marker koji omogućuje razlikovanje ne-upalnih crijevnih procesa od onih upalnih i zahvaljujući kojem se mogu izbjeći nepotrebni zahvati i invazivni pregledi kao što je kolonoskopija.Fekalni kalprotektin je tvar koja će se u crijevima nalaziti u prekomjernoj količini kad se ondje javi upala, a njegova prisutnost će tako ukazati i na postojanje upalnog procesa u crijevima.

Niska razina kalprotektina znači da su znakovi i simptomi koji su se pojavili vjerojatno uzrokovani ne-upalnim poremećajem crijeva kao što je, primjerice, sindrom iritabilnog crijeva ili virusna gastrointestinalna infekcija dok će umjerena razina ukazivati na upalu, ali i na pogoršanje postojećeg stanja. U ovom slučaju se testiranje razine kalprotektina ponavlja nakon određenog razdoblja kako bi se dobile potrebne smjernice. No, ako bismo kalprotektin i njegovu važnost opisali ukratko, mogli bismo reći da će sve što uzrokuje upalu u crijevima uzrokovati i povećanje količine kalprotektina u stolici.

Test određivanja prisutnosti ovog proteina, a kojeg je moguće izvršiti u poliklinici Analiza, je vrlo jednostavan, nije neugodan za pacijenta i pruža precizne rezultate. Sve što je potrebno jest uzeti uzorak stolice koja se u naš laboratorij donosi u klasičnoj posudici za uzorkovanje.. No, osim pristupačne cijene i učinkovitosti, ono što testiranje u poliklinici Analiza razlikuje od mnogih drugih je kvantitativan test što znači da se dobivaju precizni rezultati koncentracije kalprotektina u stolici i to u vrlo malim količinama, manjim od donje granice referentnog intervala.Negativan nalaz fekalnog kalprotektina kod abdominalnih simptoma može s visokom sigurnošću isključiti upalne bolesti crijeva dok će pozitivan ukazati na potrebu i vrstu daljnjeg postupanja.

Ovo testiranje se može izvršiti i u sklopu Panela Probava kojeg  također nudimo u poliklinici Analiza, a koji obuhvaća sljedeće pretrage: kalprotektin- kvantitativnu metodu, helycobacterpylori – dokazivanje antigena u stolici i test okultnog krvarenja u stolici. Helicobacter pylori je bakterija koja živi u probavnom sustavu, a njezin prekomjeran rast može uzrokovati nastanak i razvoj svih vrsta gastritisa i najvećeg broja peptičkih ulkusa. Test okultnog krvarenja u stolici se odnosi na otkrivanje mikro tragova krvi u stolici koji nisu vidljivi golim okom.Dakle, u sklopu Panela Probava se mogu dobiti precizniji i više decidirani podaci o postojanju i stupnju napredovanja bolesti. No, ako želite izvršiti zasebno testiranje na prisutnost helicobacterpylori, to je u poliklinici Analiza moguće učiniti  Slično tome, test okultnog krvarenja se također može provesti zasebno.

Crohnova bolest i ulcerozni kolitis su, nažalost, još uvijek bolesti za koje ne postoji lijek, ali i čiji uzroci također predstavljaju nepoznanicu. Stoga su njihovo što ranije otkrivanje i liječenje koje se sastoji od promjene načina života, te nekih antidijaretika i protuupalnih lijekova vrlo važni kako bi oboljela osoba mogla svoj život učiniti kvalitetnijim i ispunjenijim, a uz pomoć stručnog tima poliklinike Analiza personaliziranom terapijom možda dovesti do trajnog stanja remisije.
Upalne bolesti crijeva ne bi trebale utjecati i remetiti način života i svakodnevne navike i trebalo bi ih shvatiti kao dodatnu stavku u održavanju zdravlja i brige o tijelu. Moderna medicina nam je pružila mogućnost genetskog testiranja kojim se nudi mali pogled u budućnost, pa zašto to ne bismo iskoristili i nastavili živjeti ispunjenim životom lišenim bola i brige o bolesti? Posjetite nas stoga u poliklinici Analiza i povratite kontrolu nad svojim životom.